خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/07/16 - 12:52
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : فرهنگی
ورناصری:

شکاف بین صنعت و دانشگاه حلقه مفقوده اشتغال پایدار در کشور است

نماینده مرم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های عظیم صنعت و معدن و آمار تامل برانگیز بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی، افزود: دانشگاه پیشرو اقتصاد کشور است و باید در جهت آموزش فنی و تخصصی متقاضیان پیش قدم باشد.

علیرضا ورناصری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد ارتباط بین دانشگاه، صنعت و اشتغال پایدار گفت: جلسه‌ای با حضور رؤسای دانشگاه‌های شهید چمران، دانشگاه جامع علمی و کاربردی و پارک علم و فناوری استان خوزستان در مورد ظرفیت‌های بی‌نظیر نیروی انسانی، صنعت، علم و دانش برگزار شد اما متاسفانه با وجود این ظرفیت‌ها، همچنان بیکاری یکی از اساسی‌ترین معضلات اجتماعی کشور است.



استحکام زنجیره دانشگاه و صنعت با استفاده از پتاسیل‌های موجود



نماینده مردم مسجد سلیمان،لالی،هفتگل و اندیکا در ادامه افزود: مستحکم شدن حلقه زنجیره بین دانشگاه و صنعت با استفاده از پتاسیل‌های موجود مهمترین راهکار برون رفت از شرایط فعلی بیکاری در کشور است، برای ایجاد ارتباط تنگاتنگ بین این دو ظرفیت مهم به منظور تولید ثروت و اشتغال پایدار کوتاهی شده که متولیان امر و دولتمردان باید این تهدید را به یک فرصت طلایی تبدیل کنند.



به علت نبود ارتباط بین دانشگاه و صنعت دانشجویان زمانی که از دانشگاه فارغ التحصیل می‌شود؛ تازه کاسه چه کنم به دست می‌گیرند و سرگردان دنبال شغل و رفع بیکاری است



وی یادآور شد: به علت نبود ارتباط بین دانشگاه و صنعت دانشجویان زمانی که از دانشگاه فارغ التحصیل می‌شود؛ تازه کاسه چه کنم به دست می‌گیرند و سرگردان دنبال شغل و رفع بیکاری است.



نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به چشم انداز علم‌ و دانش مرتبط با صنایع بومی تصریح کرد: در راستای اشتغال پایدار حوزه انتخابیه، برنامه‌ریزی در دانشگاه باید به گونه‌ای باشد که هنگام فارغ التحصیلی دانشجویان بطور مستقیم جذب بازار کار شوند.



ورناصری در ادامه اظهار داشت: جهت شناخت از وضعیت موجود در راستای توسعه علم، صنعت و تدریس دانش مرتبط با نیاز جامع هدف از واحدهای تولیدی، شهرک‌های صنعتی،سدها، پتروشیمی و نمک‌زدایی در حوزه انتخابیه مورد بررسی و پیگیری قرار گرفت.



وی تاکیدکرد: واحدها و مراکز صنعتی اعم از صنایع پتروشیمی، سدها و شهرک‌های صنعتی ارتباط مستمر و موثر با مراکز دانشگاهی و علمی، ضمن ارتقاء سواد تخصصی دانشجویان متناسب با نیاز بازار کار در راستای بهره‌مندی از ظرفیت‌های بومی و همچنین ارتقاء سطح کیفی فعالیت‌های خود، می‌توانند برای کاهش بیکاری منطقه نقش مهمی را ایفا کنند.



 نماینده مردم مسجد سلیمان با اشاره به ظرفیت‌های عظیم صنعتی و معدنی و آمار تامل برانگیز بیکاری، افزود: دانشگاه پیشرو اقتصاد کشور است و باید در جهت آموزش فنی و تخصصی متقاضیان پیشقدم باشد و راه میانبر توسعه، علم‌آموزی مرتبط با مشاغل بومی از اهداف مهم دانشگاه است، دانشگاه باید براساس نیاز منطقه تولید علم و دانش داشته، تا شاهد آمار سرسام‌آور بیکاری در کشور و منطقه نباشم.



صنعت ابزاری مهم و کاربردی که در دانشگاه‌ها فراموش شده است



 وی تشکیل کارگروه تخصصی را لازمه تسریع فعالیت‌های علمی دانشگاه همگام با نیازهای شغلی صنایع و مراکز دانست و ادامه داد: صنعت ابزاری مهم و کاربردی اما فراموش شده در دانشگاه است، لذا باید با بهره‌گیری از ایده‌های مؤثر برای استمرار ارتباط بیشتر دانشگاه با صنعت عقب ماندگی‌های گذشته جبران شود.



 ورناصری یادآور شد:در این جلسه مقرر شد؛  واحدها و مراکز صنعتی در حوزه انتخابیه ضمن ایجاد ارتباط موثر و مستمر با مراکز دانشگاهی از توان علمی و پژوهشی آنها برای رفع مشکلات و ارتقاء کیفی فعالیت‌های خود استفاده نمایندهمچنین جهت ساماندهی، رصد و ایجاد ساز و کار مناسب برای ارتباط صنعت و دانشگاه کارگروه تخصصی در سطح استان تشکیل شود.



 ورناصری در پایان با اشاره به جلسات کارگروه مشترک خاطر نشان کرد: مقرر شد که هر دو ماه یک بار جلسات مشترکی در سطح استان برگزار شود و مسائل مربوط بین واحدهای صنعتی و دانشگاه‌ها در سطح شهرستان‌ها توسط مدیران واحدهای صنعتی، در سطح استان توسط مدیران دانشگاه‌ها، در سطح کشور توسط نماینده پیگیری شود. تمام مسائل مربوط به آموزش عالی در سطح حوزه انتخابیه، در سطح استان توسط مدیران و مسئولان مربوطه شناسایی،دسته بندی و جمع آوری شود و در جمع نمایندگان استان و همچنین در سطح مجلس شورای اسلامی مطرح و پیگیری شود.



بیشتر بخوانید





در این جلسه؛ روسای دانشگاه چمران، پارک علم و فناوری و دانشگاه علمی کاربردی ضمن استقبال از طرح و برنامه‌های پیشنهادی در راستای توسعه دانش و صنعت با توجه به ظرفیت‌های موجود، اعلام همکاری کردند و مقرر شد مصوبات جلسه را با توجه به حوزه کاری و اختیارت سازمانی اجرایی کنند./



پایان پیام



 

  • کد خبر : 349782
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار